Leer de vijf M-awards 2020 kennen

Leer de vijf M-awards 2020 kennen

24 projecten, onder de vorm van onderzoek, lesactiviteiten, educatieve pakketten, campagnes, video's ... die een aspect van mediawijsheid in de kijker zetten, werden ook dit jaar weer ingediend. Hieruit nomineerde een onafhankelijk jury 13 finalisten, waarvan vijf initiatieven vandaag een M-Award wonnen. Naast een mooie award winnen ze ook elk een vorming t.w.v. 350 euro. 

De jury hield rekening met: 

  • de mediawijze inhoud van het project: handelen ze over het actief en creatief, kritisch en bewust aanwenden van media of zetten ze hiertoe aan of faciliteren ze dit? 
  • de maatschappelijke impact,
  • de mate waarin verschillende partners werden betrokken in het project, 
  • de duurzaamheid: is dit een blijvend, langdurig initiatief, dat mee kan groeien met z’n tijd?
  • Het vernieuwend gehalte.

De vijf winnaars: 

De M-Award voor Mediawijs Beleid ging naar de Hogeschool Thomas More Mechelen, met hun ‘expertklas Mediawijsheid’ in de educatieve bachelor lager onderwijs. In deze opleiding kunnen de laatstejaars kiezen tussen verschillende expertklassen en ‘Mediawijsheid’ is er daar sinds vorig academiejaar één van. De studenten leren o.a. zich met behulp van media informeren, bronnen en informatie beoordelen en media-inhoud creëren voor zichzelf en anderen. 

Met ‘mobileDNA’ wint de onderzoeksgroep Imec mict UGent de award voor Mediawijs Onderzoek. De app mobileDNA werd ontwikkeld om gebruikers een spiegel voor te houden van hun smartphonegebruik. Als gebruiker blijken we namelijk zeer moeilijk te kunnen inschatten hoeveel tijd we dagelijks aan de smartphone spenderen. Om op een gezondere manier te leren omgaan met deze technologie, is het dan ook belangrijk vat te krijgen op onze werkelijke gebruikscijfers en –patronen. 

In de categorie Mediawijs Educatief project gaat ‘AI op school’ van Dwengo VZW met de trofee lopen. 'AI Op School' biedt een leerlijn aan over artificiële intelligentie (AI). Leerlingen van het eerste t.e.m. het zesde middelbaar krijgen binnen maatschappelijk relevante contexten inzicht in de concepten van AI en kunnen er daardoor bewuster, kritischer en mediawijzer mee omgaan. 

De M-Award voor Mediawijs Schoolproject ging dit jaar naar Stedelijke Basisschool Beveren-Leie met hun ‘Mediawijs Schoolfeest’. Het doel van dit initiatief is voornamelijk om het schoolteam aan te zetten en te motiveren tot ICT-actie, een nieuw elan te scheppen in het ICT-gebeuren en alle klassen verder te brengen dan enkel ‘oefenen op Bingel’. Ook wilden ze een doorgaande ICT-lijn maken van de peuters tot en met het zesde leerjaar. 

Speelhetslim/Jouezmalin van de Belgian Entertainment Association ging met de eer lopen in de categorie Mediawijze Productie. Speelhetslim.be is een uitgebreid en geactualiseerd informatieplatform over videogames voor (groot)ouders, begeleiders, leerkrachten, opvoeders, kinderen en iedereen met interesse in games.

Meer weten?

Artikels met gelijkaardige interesses